Producent gadżetów reklamowych
  • Logowanie
    Logowanie
  • Rejestracja
0
Koszyk
Koszyk
info: Twój koszyk jest pusty!

Jak ewoluowały gadżety reklamowe od początku do dzisiaj?

Choć wiadome jest, że obdarowywanie współpracowników lub klientów podarunkami ma korzenie już w starożytności, pierwsze gadżety firmowe wiąże się jednak z prezydenturą George'a Washingtona, pierwszego prezydenta Stanów Zjednoczonych. To właśnie na cześć jego prezydentury powstała odznaka upamiętniająca wydarzenie. Gadżety firmowe z prawdziwego zdarzenia pojawiły się pod koniec XIX wieku, kiedy to Jasper Freemont Meek z Coshocton w Ohio jako pierwszy zaczął umieszczać reklamę swojego sklepu obuwniczego na torbach płóciennych. Z powodu dwóch wojen światowych rozwój gadżetów reklamowych mocno się opóźnił. Jednakże po II wojnie światowej nastąpił istny boom na tego rodzaju reklamy, co spowodowane było gwałtownym wzrostem gospodarczym (głównie w Stanach Zjednoczonych).

Dwudziestowieczne gadżety reklamowe dały podwaliny pod te współczesne

Po wojnie wiele firm zaczęło korzystać z gadżetów reklamowych. Zaczęto więc umieszczać loga głównie na torbach, czapkach z daszkiem czy koszulkach. Trendy jednak stale ewoluowały. Do tego grona dołączyły długopisy, kubki, breloczki do kluczy i pozostałe drobne przedmioty. Ciekawym przykładem był też McDonald's, który od 1979 roku zaczął dodawać do zestawu Happy Meal zabawki, często związane z filmami i szeroko pojętą popkulturą. Choć nie były to bezpośrednio postacie związane z restauracją, działały dobrze na rzecz marketingu i budowy relacji z klientami.

Gadżety reklamowe mają też związek z patriotyzmem

Gadżety reklamowe często stanowią wyraz kultury masowej, a pomysłowość producentów nie zna granic. Zdarzenia historyczne często inspirują do stworzenia patriotycznych gadżetów, takich jak odzież z narodowymi symbolami. Są też takie, które na bieżąco wspierają dane ruchy i inicjatywy społeczne. Przykładem mogą być ekotorby, tęczowe naszywki (wspierające organizacje zrzeszające osoby LGBTQ+) czy gadżety nawiązujące do zakończenia różnego rodzaju konfliktów – kiedyś wojny w Wietnamie, dziś przeciwko inwazji Rosji na Ukrainę. Gadżety reklamowe pełnią również funkcję pamiątki i pomagają utrzymać pamięć o przeszłości. Dla niektórych są one wyrazem tęsknoty za minionymi czasami, dla innych zaś sposobem na celebrację historii i emocjonalne zanurzenie się w wydarzeniach przeszłości. Ich wydźwięk może budzić różne emocje. Firmom, które decydują się na firmowe gadżety reklamowe, zwykle zależy na budowaniu pozytywnych skojarzeń i zwiększanie świadomości na temat danej marki lub działalności.

Współczesne gadżety reklamowe – w którą stronę zmierzają?

Współczesne gadżety reklamowe ewoluują wraz z duchem czasu i postępem technologicznym. Obserwuje się wzrost zapotrzebowania na gadżety sezonowe, dostosowane do zmieniających się preferencji konsumentów – latem dominują dmuchane gadżety, zimą zaś popularne są świąteczne produkty. W przypadku cyklicznych świąt nie jest to nic nowego. Sklepy potrafią być zalewane konkretnymi świątecznymi gadżetami nawet na kilka miesięcy przed. 

Współczesny rynek pokazuje zróżnicowanie w preferencjach estetycznych i stylach życia. Niektórzy klienci preferują minimalistyczne wzornictwo, podczas gdy inni poszukują produktów o bardziej wyrazistym designie. Niemniej jednak firmy nadal dążą do posiadania swojego unikalnego „znaku rozpoznawczego” w postaci gadżetów reklamowych. Takie produkty nie tylko pomagają w budowaniu rozpoznawalności marki, ale również umożliwiają pozyskanie nowych klientów i zapewniają pozytywne skojarzenia z daną firmą.

Ekologia na pierwszym miejscu – niepraktycznym gadżetom mówimy „nie”

Trend ekologiczny staje się coraz bardziej widoczny, zwiększając popyt na ekologiczne gadżety reklamowe. Ponadto praktyczność jest istotnym czynnikiem przy wyborze gadżetów – obdarowywani cieszą się bardziej z przedmiotów, które oprócz funkcji promocyjnej mogą być również użyteczne w życiu codziennym.